سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیوار

سعی میکنم مقاله اینجا به اشتراک بزارم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

نقش ار اف ای دی

    نظر

امروزه فن‌آوری شناسایی از طریق امواج رادیویی (RFID) با استقبال و کاربرد روز افزونی در سازمان های مختلف روبرو گردیده است. انتقال اطلاعات درRFID، از طریق امواج رادیویی و توسط یک دستگاه قرائتگر حاصل می گردد. این برچسب ها ممکن است به یک محصول، وسیله و یا شخص متصل شوند و اطلاعات آنها در سیستم های مدیریتی دارای فواید متعددی خواهد بود. از سوی دیگر می دانیم که پول و اطلاعات دو عامل مشترک در تمامی سازمان ها می باشند. اگرچه نقش پول در بعضی سازمان ها؛ مانند سازمان های خیریه؛ کمرنگ می شود اما در هیچ نوع سازمانی از اهمیت اطلاعات کاسته نمی شود و پردازش داده ها و تبدیل آنها به اطلاعات و حفظ و نگهداری و به کارگیری آن از موضوعات مورد نیاز در تمامی سازمان ها می باشد. آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است، نقش و وظیفه RFID در سیستم های اطلاعاتی است تا با شناسایی موقعیت آن در سیستم های اطلاعاتی، بدانیم که این ابزار چگونه و در کدام بخش سیستم های اطلاعاتی نقش خود را ایفا می نمایند.
مقدمه
امروزه کشور های مختلف و در حال توسعه در حال رقابت جهت به کارگیری فن آوری اطلاعات در فرایندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می باشند. فن آوری اطلاعات عبارت است از گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات اعم از متن، تصویر و یا عدد که با استفاده از ابزار های رایانه ای و مخابراتی صورت می پذیرد. انجام فعالیت های تجاری در عصر انفجار اطلاعات، امری بس دشوار است. چرا که عبور از میان انبوهی از اطلاعات، یافتن مطالب مورد نیاز، پالایش آنها، تحلیل مطالب، دسته بندی و ذخیره مطالب منتخب برای عوامل تصمیم گیرنده در محیط تجاری الکترونیکی بسیار تعیین کننده است. اما آنچه قبل از به کارگیری فن آوری اطلاعات مورد نیاز می باشد، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم اطلاعاتی می باشد.
مفاهیم دادهDATA، اطلاعاتInformation، دانشKnowledge و خرد Wisdom
مطابق نمودار رسم شده در شکل شماره یک، داده پایه ی اطلاعات، اطلاعات پایه ی دانش و دانش پایه ی خرد می باشد.

شکل شماره یک: سلسله مراتب داده، اطلاعات، دانش و خرد
حال به بررسی مفهوم هر یک از آنها می پردازیم:
داده: حقایق اصولی و پایه‌ای است که به شکل خام بوده و به عبارتی کلیه دانسته هائیست که از جریان یک کار فیزیکی و یا از یک پدیده جمع آوری می شود.
اطلاعات: اطلاعات داده‌ای است معنی‌دار و هدفمند که از پردازش داده ها حاصل می گردد. پردازش داده ها در پنچ حالت صورت می پذیرد:
1:محاسبه CALCULATION
2:دسته بندی CLASSIFICATION
3:انتخاب SELECTION
4:مرتب کردن SORTING
5:تغییر شکل REFORMATION
دانش: دانش ترکیب سازمان یافته‌ای از داده و اطلاعات است که از طریق قوانین، فرآیندها وعملکردها و تجربه حاصل آمده است. به عبارت دیگر دانش معنا و مفهومی است که از فکر پدید آمده است و تنها به دو شکل اطلاعات حیات یافته و به دانش تبدیل می‌شوند:
1:استدلال REASONING
2:استتنتاج RESULTING
خرد: وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهره‌وری یا سودآوری به کار گرفته ‌شود تبدیل به خرد می‌شود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.
انواع سیستم:
در هر سازمان مجموعه ای از فعالیت ها تعریف و طراحی می گردد که تحت عنوان سیستم سازمانی شناخته می شود.هر سیستم سازمانی دارای سه بخش می باشد:
1: سیستم عملیاتی OPERATION SYSTEM(OS): کلیه فعالیت های فیزیکی جهت انجام خدمت که به صورت ملموس در سازمان اجرا می گردد.
2:سیستم اطلاعاتیMANAGEMENT SYSTEM(MS): کلیه فعالیت های ثبت، نگهداری و پردازش و انتقال اطلاعات مورد نیاز سازمان.
3:سیستم مدیریتی MANAGEMENT SYSTEM(MS):مجموعه فعالیت هایی که برای برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل های یک واحد سازمانی اتفاق می افتد.
ارتباط این سیستم ها به صورت شکل شماره دو می باشد:

شکل شماره دو: ارتباط انواع سیستم ها

بر اساس تعاریف فوق برای سیستم ها، اگر سازمان ها را از پایین به بالا در سه سطح مدیریت عملیاتی، مدیریت میانی و مدیریت ارشد تلقی نمائیم، سیستم های عملیاتی بیشتر در رده مدیریت عملیاتی، سیستم های مدیریتی بیشتر در سطح مدیریت ارشد و سیستم های اطلاعاتی در تمامی سطوح سازمان جاری می باشند.
انواع سیستم های اطلاعاتی:
سیستم های اطلاعاتی مطابق شکل شماره سه دارای پنج دسته بندی می باشند:


نظارت تصویری

    نظر

سیستم های نظارت تصویری از سالیان پیش به عنوان ابزاری مهم در بحث نظارت و ایجاد امنیت مورد استفاده قرار گرفته اند. با توجه به سابقه طولانی این سیستم ها، تحولات و پیشرفت های بسیار زیادی در این حوزه صورت پذیرفته است که اطلاع از روند این پیشرفت ها، آخرین دستاوردها و تکنولوژی ها، و توجه به نکات مهم در یک سیستم نظارت تصویری و موارد بسیار دیگر می تواند کمک شایانی به ارتقای کیفیت واستفادهء بهینه از این تجهیزات بنماید.
یکی از بخش هایی که در کنار صنایع حفاظت الکترونیک و به عنوان بخش مکمل در این بخش مطرح می شود استفاده از تجهیزات الکترومکانیکی و عمرانی است. در این زمینه می توان از دکلهاو پایه های نگهدارنده دستگاه های نظارت تصویری , زیر ساخت های آن و سیستم ارتینگ (اتصال زمین)نام برد.
در ابتدای طرح، باید مطالعات جامعی بر روی مبحث سیستم های نظارت تصویری، اجزا، استانداردها و تکنولوژی های روز دنیا صورت پذیرد تا دامنه موضوع و ابعاد به خوبی روشن گردد.
در این مرحله مطالعه بر روی بستر سازی سیستم شامل کنده کاری، مسیر کشی و لوله گذاری برای عبور کابل ها، نیز انجام می پذیرد. همچنین طراحی دکل ها نیز باید با استفاده از نرم افزارهای تخصصی و توسط متخصصین فن انجام پذیرد. همچنین طراحی سایر تجهیزات همانند بسترهای ارتباطی ، برق گیر و غیره نیز به موازات این مرحله باید انجام پذیرد.
دکل ها و پایه ها یکی مهم ترین عضو ها از مجموعه تجهیزات نظارت تصویری به شمار می آیند. برای طراحی و ساخت دکل و پایه های دوربین رعایت نکاتی حائز اهمیت است:
1 -تعیین ارتفاع و زاویه مورد نیاز برای نصب دوربین متناسب با مکانی که نظارت آن برای کارفرما مورد اهمیت است.
2 –تعین نوع دوربین با توجه موقعیت واهداف نظارت تصویری
3 –تعیین الگوی ظاهری ونوع نمای دکل با توجه به موقعیت بومی محل اجرای سیستم , منابع اقتصادی و نظر کارفرما
4 –تعیین نوع پوشش ورنگ , متانسب باموقعیت جغرافیایی با جلب نظر کار فرما
5 –تعیین مکان نصب و نحوه اجرای دکل
6 –تعیین وبررسی بودجه و زمان


ابزار تخصصی (نظارت تصویری)

    نظر

همواره دوربین های مداربسته به عنوان ابزاری برای کنترل رفتار پرسنل و وسایل نقلیه نظامیان بوجود آمد و در چند سال نخست به عنوان ابزار جاسوسی و یا نظارت تصویری محدود و با حساسیت خاص بهره برداری میشد

این کاربرد با توجه به اهمیت بحث امنیت اماکن مختلف و حساسیت های بوجود آمده به سطح جامعه رخنه کرد

در حال حاضر بیش از نیمی از ادارات دولتی در سطح شهر  ها مجهز به نظارت گر های تصویری با کیفیت های مختلف هستند.