سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لیوار

سعی میکنم مقاله اینجا به اشتراک بزارم
صفحه خانگی پارسی یار درباره

نظارت تصویری بخش 1:

livarcctv.ir

سیستمهای نوین 

 

نیاز بشر همواره باعث ابتکارات و اختراعات شده است

در عصر ارتباطات نیاز به فن اوری نظارت تصویری از هر زمانی بیشتر شده و کمپانی های برتر در این رقابت میکوشند نوآوری داشته باشند

نوآوری های دنیای الکترونیک

بخش اول:

 

 

امروزه در مراکز صنعتی و اداری جهت نظارت برمحیط فیزیکی و کار کارکنان یا  کـارگران در جـهت کنترل و مدیـریت بهـتر وکارآمـد‌تر بـه وفـور از سیستمهای تـلویزیونی مـداربسته  (closed circuit TV)(CCTV) استفاده می‌شود.این سیستمها به عنوان سیستمهایکنترل تصویری نیز نامیده می‌شوند. گاهی اوقات از این سیستمها با مخففCCVE (تجهیزات ویدئوییمدار بسته) یاد می‌شود.
در محلهایی مانند بانکها، اداره ها، دانشگاهها، کارخانه ها، فروشگاهها و سوپرمارکتهای بزرگ، فروشگاههای فروش اجناس گرانقیمت مانند طلافروشیها و نیز در کنترل ترافیک خیابانها و چهارراه‌ها این سیستمها را میتواننصب کرده و مورد استفاده قرار داد.
استفاده از این سیستمها در منازل مسکونی رواج چندانینیافته است ولی با همه گیر شدن سیستمهای تصویری که قادرند حرکت را در محدودةتحت نظارت سیستم، تشخیص و اعلام خطر نمایند یا توسط سنسورهای خاصی تحریک شده و شروعبه ضبط فیلم از محل بنمایند، انتظار می‌رود که استفاده از این سیستمها در منازلمسکونی نیز گسترش یابد. برای اینگونه سیستمها هم اکنون اصطلاح دزدگیر تصویری استفاده می شود.
اصول کار سیستمهایCCTV به این صورت استکه ابتدا تصاویر توسط دوربینهای مدار بسته دریافت شده و برای نمایش و پخش بهمانیتور یا تلویزیون انتقال داده می‌شود. همچنین برای ضبط و یا تغییر نحوه نمایشروی مانیتور و پخش همزمان تصاویر دوربینها روی مانیتور و کنترل از راه دور دوربینهانیز تجهیزات و امکاناتی وجود دارد. چون تصاویر دریافت شده از این سیستمها برایبینندگان محدودی است، لذا به آنها تلویزیون مدار بسته می‌گویند بر خلاف تلویزیونعمومی(Broadcast TV) که جهت پخش تصاویر برای عموم می‌باشد. باتوجه به تنظیماتی که روی دوربینها و سایر تجهیزات میتوان انجام داد این سیستمها درشرایط جوی متفاوت و در روز و شب نیز کارآیی خوبی دارند.
برای کنترل ورود و خروج افراد به یک محل و برای کنترل مکانهای وسیع توسط چندین دوربین و نمایش همزمان تصویر آنها و نظارت سمعی و بصری از فواصل بسیار دور از طریق شبکه تلفن بدون نیاز به حضور فیزیکی کنترل کننده در محل و در دستگاههایی که کنترل بصری آنها توسط انسان مقدور نبوده یا خطر آفرین می‌باشد، نیز میتوان از این سیستمها استفاده کرد. لذا استفاده از سیستمهای CCTV روز به روز در حال رشد است و با توجه به تکنولوژی ساخت تجهیزات آن که مبتنی بر صنعت الکترونیک و کامپیوتر می‌باشد ساخت و تولید تجهیزات این سیستمها دائماً در حال تکامل و پیشرفت است.در ادامه مختصری از اصول کلی و امکانات عمومی این سیستمها را به همراه برخی از موارد نمونه مشخصات تجهیزات ذکر می شود.
 عموماً در سیستمهای CCTV تجهیزات زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
 
1ـ دوربین (camera)
2ـ کاور دوربین (camera Housing)
3ـ پایه دوربین  BASE)یا( Bracket
4ـ نمایش دهنده تصویر monitor)  یا TV)
5ـ انتخاب کننده (switcher)
6ـ کواد (Quad)
7ـ ترکیب کننده (Multiplexer)
8ـ ضبط کننده (Recorder)
9ـ کنترل کننده (controller)
10ـ کارتهای تصویر (capture card)
11ـ تقویت کننده رادیویی (Booster)
12ـ نظم دهنده ویدیویی (Video Router)